8 دسامبر 2023- محققان دانشگاه Case Western Reserve و University Hospitals در اوهایوی آمریکا، آنزیمی را شناسایی کردند که عملکرد انسولین تولید شده در بدن را مسدود می کند. این کشف می تواند هدف جدیدی برای درمان دیابت ارائه دهد.

مطالعه آنها که در 5 دسامبر در مجلهCell منتشر شد، بر روی اکسید نیتریک تمرکز دارد، ترکیبی که رگ های خونی را گشاد می کند، حافظه را بهبود می بخشد، با عفونت مبارزه می کند و ترشح هورمون ها را تحریک می کند. چگونگی انجام این فعالیت‌ها توسط اکسید نیتریک مدت‌ها یک معما بود.

محققان یک آنزیم حامل جدید به نام S-nitro-CoA Assisted Nitrosylase یا SCAN، را کشف کردند که اکسید نیتریک را به پروتئین‌ها، از جمله "گیرنده ی عملکرد انسولین"، متصل می‌کند.

آنها دریافتند که آنزیم SCAN برای عملکرد طبیعی انسولین ضروری است، اما همچنین متوجه ی افزایش فعالیت SCAN در بیماران دیابتی و موش های مبتلا به دیابت شدند. به نظر می‌رسد مدل‌های موش بدون آنزیم SCAN در برابر دیابت محافظت می‌شوند، و این نشان می‌دهد که اتصال بیش از حد نیتریک اکسید بر روی پروتئین‌ها ممکن است علت چنین بیماری‌هایی باشد.

پرفسور جاناتان استاملر، محقق ارشد این مطالعه و رئیس موسسه ی Harrington Discovery  در University Hospitals، گفت: ما نشان دادیم که مسدود کردن این آنزیم از دیابت محافظت می‌کند، پیامدهای این کشف به بسیاری از بیماری‌هایی که احتمالاً ناشی از اضافه شدن اکسید نیتریک به پروتئین ها توسط آنزیم‌های دیگر است، گسترش می یابد. مسدود کردن این آنزیم ممکن است یک درمان جدید ارائه دهد.

پرفسور استاملر، افزود: با توجه به این کشف، گام‌های بعدی می‌تواند تولید داروهایی علیه این آنزیم باشد.

تصور می‌شود که بسیاری از بیماری‌های انسانی، از جمله آلزایمر، سرطان، نارسایی قلبی و دیابت در اثر اتصال بیش از حد اکسید نیتریک به پروتئین‌های کلیدی ایجاد یا تسریع می‌شوند. به گفته ی پرفسور استاملر، با این کشف، آنزیم هایی که اکسید نیتریک را به پروتئین ها متصل می کنند، به کانون توجه تبدیل می شوند.

در دیابت، بدن اغلب به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهد، در نتیجه قند در جریان خون باقی می ماند و به مرور زمان می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. طبق گزارش مرکز کنترل بیماری، افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض بیماری هایی مانند بیماری قلبی، از دست دادن بینایی و بیماری کلیوی هستند.

اما دلیل توقف عملکرد انسولین به خوبی شناخته نشده است.

پرفسور استاملر گفت: اکسید نیتریک بیش از حد در بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد، اما توانایی درمان آن محدود است، زیرا این مولکول واکنش‌پذیر است و نمی‌توان آن را به طور خاص مورد هدف قرار داد.

او گفت: مطالعه ی ما نشان داد که آنزیم‌های اختصاصی تعداد زیادی از تأثیرات اکسید نیتریک را میانجیگری می‌کنند. در اینجا، ما آنزیمی را کشف کردیم که اکسید نیتریک را بر روی گیرنده ی انسولین قرار می دهد تا انسولین را کنترل کند. فعالیت بیش از حد این آنزیم باعث دیابت می شود. اما این مورد برای بسیاری از آنزیم ها اتفاق می افتد که اکسید نیتریک را بر روی بسیاری از پروتئین های دیگر قرار می دهند و بنابراین، درمان های جدیدی برای بسیاری از بیماری ها در راه خواهد بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-diabetes-potential-classes-drugs-disease.html